اختلالات گفتاری وافت تحصیلی :
حیطه های زبانی و تحصیلی ممکن است به دلیل اختلالات یادگیری تحت تأثیر قرار گیرند. این موارد شامل مشکلاتی در عبارت های اساسی خواندن و درک مطلب می باشد.
دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری مطالب را به سختی و با دستور زبان ضعیف می خوانند، به علائم نقطه گذاری توجهی نمی کنند، گروهی از آنها ممکن است قادر به خواندن کلمات باشند ولی آنچه را که می خوانند به یاد نداشته باشند .
مشکل اساسی دیگر دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری در ریاضیات است . آنها ممکن است در محاسبات ریاضی یا استدلال ریاضی دچار مشکل باشند. این ناتوانی ممکن است با مسائل عملی زندگی روزمره تداخل پیدا کند و منجر به مشکلات اجتماعی و هیجانی شود .
مشکل اساسی دیگر دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری در حیطه ی نوشتاری نیز موجب مشکلات جدی و بالقوه ای می شود. سه حیطه ی اساسی این اختلال دستخط ، هجی کردن و نوشتار است، با توجه به اینکه بسیاری از تکالیف دانش آموزان در این سنین نوشتاری می باشد. با افزایش سن مشکلات این افراد افزایش می یابد .
مشکل عمومی دیگردانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری در زبان شفاهی و مشکل در بازیابی کلمات است. معمولاً این دانش آموزان از کلمه های مناسبی در محاوره ی خود استفاده نمی کنند ، میزان پاسخ ها و جملات مفهوم و واضح دانش آموزان دارای اختلال ویژه ی یادگیری از سایر همسالان آنها کمتر است .
یکی از حیطه های دیگر دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری مشکلات استفاده از زبان محاوره ای درارتباطات اجتماعی است. آنها ممکن است نیاز به زمان بیشتری برای پردازش اطلاعاتی که می شنوند داشته باشند و معنی کلمات یا توالی آنها را درک نکنند . نارسایی زبان به میزان زیادی روی موفقیت اجتماعی آنها اثر می گذارد .